KTM Duke 390 Forum banner

Prestatie mods hoe veel sneller kun je het maken

28K views 15 replies 6 participants last post by  Rowdy Goudy  
#1 ·
Ik zag een video waarin een 14T voortandwiel de 390 0,28 seconden sneller maakte tot 60 mph. Snelle gashendel lijkt een mooie toevoeging. Rapid Bike ECU beweert 44 rwhp en een beter laag toerental met de standaard setup. Open luchtfilter en volledige uitlaatsystemen voegen vermogen toe.
De meeste mensen hebben geen dyno bij de hand. Waar ik benieuwd naar ben, is hoeveel sneller dezelfde rijder is. Zoals ik nu 5,3 van 0 tot 60 haal, bijvoorbeeld 4,7.

#3 ·
De beste manier om de motor "sneller" te maken is oefenen, oefenen, oefenen....... Het is een worsteling om de voorkant van de mijne naar beneden te houden als ik hard lanceer, zelfs met de standaard versnelling. Als je wilt racen, is dit misschien niet de juiste motorfiets, omdat de voorkant zo gemakkelijk omhoog komt..... als je gewoon sneller bij het volgende stoplicht wilt zijn dan je vriend, oefen dan.

#4 ·
Misschien had ik 0 tot 60 niet moeten vermelden. Moeilijk te meten, dat is meer een gevoel. Ik ben aangenaam verrast door de prestaties van de standaarduitvoering. Ik rijd voor mijn werk vrachtwagen, geen races. Ik heb een 2016 gekocht voor een goede prijs. Dus ik ben van plan ermee te knutselen. Ik vind het erg fijn hoe licht hij is en hoe goed hij stuurt. Ik ben geĂŻnteresseerd in een ECU en uitlaat voor warmtereductie en een langere levensduur, net zozeer als vermogen. Als ik moet kiezen tussen alle pk-winst en een beter middengebied en koppel versus meer pk's, zou ik het middengebied en het koppel nemen.

#16 ·
Misschien had ik 0 tot 60 niet moeten vermelden. Moeilijk te meten, dat is meer een gevoel. Ik ben aangenaam verrast door de prestaties van de standaarduitvoering. Ik rijd voor mijn werk vrachtwagen, geen races. Ik heb een 2016 gekocht voor een goede prijs. Dus ik ben van plan ermee te knutselen. Ik vind het erg fijn hoe licht hij is en hoe goed hij stuurt. Ik ben geĂŻnteresseerd in een ECU en een pijp voor warmtereductie en een langere levensduur, net als vermogen. Als ik moet kiezen tussen alle pk-winst en een beter middenbereik en koppel versus meer pk's, zou ik het middenbereik en het koppel nemen.
Groeten uit Boston! Ik heb een 2020 Duke. Ik heb de Coober ECU, de ontgrendelde airbox cover en de de-cat op de mijne geĂŻnstalleerd en zal nooit meer terugkijken. Het enige andere dat ik van plan ben te doen, is een slip-on.

Zoals hierboven vermeld, heeft niet iedereen toegang tot een dyno en het zou en maakt echt geen verschil voor mij. Mijn motor is een verdomde raket. Ik probeer niet elke keer van de lijn te komen en te vechten om het voorwiel op de grond te houden, het is geen dragbike en als iemand er een koopt met die bedoeling, hebben ze het punt gemist.

Daarmee werkt de Coober ECU verbazingwekkend goed. De standaard 390 is uitzonderlijk dik van de koppeling bij 5 mph in het verkeer. Het wordt allemaal klonterig met te veel brandstoftoevoer. Met de ECU verdwijnt dat allemaal. Je kunt je hand van het gaspedaal halen bij 5 mph in de eerste versnelling en de ECU berekent en corrigeert de brandstoftoevoer, zodat hij zelfs in hellingen niet vastloopt, klonterig wordt of afslaat. Aan de bovenkant van de dingen is alles gladgestreken, maar veel responsiever en agressiever als je een handvol pakt. Ik denk dat mijn toerenbegrenzer ook met 2500 RPM+ is verhoogd.

Het enige andere dat ik met deze setup heb gedaan, was de decat keramisch laten coaten. Ik raad ten zeerste aan om 100 uit te geven en de decat keramisch te laten coaten. De stralingswarmte wordt drastisch verminderd. Volgende winter haal ik de uitlaat eraf en laat ik alles keramisch coaten. -Het ziet er ook mooi uit, geen verkleuring aan de header, geen roest!

#6 ·
Het verminderen van het gewicht van bepaalde componenten zou helpen, zoals ketting, tandwielen, accu, verwijdering van de voetsteunen voor passagiers, enz.

Ook meet de Yamaha my ride app de acceleratiesnelheid in ft/s2 ;)
Bedankt, het is verrassend snel standaard. Ik heb geen behoefte aan topsnelheid, maar snel is leuk. Ik verander eerst de gearing en denk dan aan ECU. Ik hoop op nog sneller en betrouwbaarder. Ik zal die app proberen

#7 ·
Een Duits bedrijf (voormalig KTM-dealer) Pirate Racing, monteerde een zelfgemaakte ram-air buis met BMC conusfilter, een PCV en wat fijnafstelling, waardoor een RC390 tot 52 pk kwam.
Helaas hebben ze hun ram-air buizen die van plastic waren gemaakt en een coating met lage weerstand hadden, stopgezet, dus de enige die ik ken die zoiets doet, is Chimera, maar dan van aluminium en zonder coating en niet echt mooi gedaan.
Je kunt deze krijgen van 1Finger US en ze bieden een K&N conusluchtfilter aan.

#8 ·
Dit betekent niet dat een ECU-upgrade niet de moeite waard is. Ik gebruik een Coober in mijn 2019 en het verschil is enorm, maar het gaat niet om vermogenswinst, het gaat om het gladstrijken van het schokkerige gedrag bij lage toerentallen, waardoor de brandstoftoevoer consistenter wordt. Die specifieke ECU-piggyback is afair niet beschikbaar voor Dukes van voor 2017.

#10 ·
De Rapid Bike Evo ECU claimt een beter middenbereik en meer koppel met 4 pk extra in een verder standaard motorfiets. Een uitlaat kan 1 of 2 pk extra toevoegen en het gewicht verminderen. Dat klinkt als kleine winsten, maar het is 15 procent op een echt lichte motorfiets. Plus koeler draaien omdat het het magere lucht-brandstofmengsel corrigeert voor overheidsvoorschriften. Het najagen van 50 pk is waarschijnlijk te duur, tenzij je naar een circuit gaat.

#11 · (Edited)
De Rapid Bike Evo ecu claimt een beter middenbereik en koppel met 4 pk extra in een verder standaard motor. Een uitlaat kan 1 of 2 pk extra toevoegen en het gewicht verminderen. Dat klinkt als kleine winsten, maar het is 15 procent op een echt lichte motor. Plus koeler draaien omdat het het magere lucht-brandstofmengsel corrigeert voor overheidsvoorschriften. Het najagen van 50 pk is waarschijnlijk te duur, tenzij je naar een circuit gaat.
Op mijn 2016 heb ik een dunne koppakkingkit geĂŻnstalleerd (standaard geblazen @ 6k mijl, moest ook de kop schuren vanwege een fabricagefout), de bovenkant van de airbox verwijderd (bestaat uit twee afzonderlijke delen) & een DNA racefilter geĂŻnstalleerd, PowerTRONIC piggyback ECU (voor open loop & verhoogde toerenbegrenzer) en FuelX controller (voor closed loop), Gray Area KTM injector (rapporten van gerenommeerde motorbouwers zeggen dat standaard is gemaximeerd boven 9krpm, ik zit nu op een toerenbegrenzer van 12k), en een LeoVince uitlaat. Fiets is nu een beest, en loopt redelijk soepel gezien.... Standaard leveren ze een hoog aantal pk's op de grond (veel dynobewijs hiervan online, alle specificaties die je ziet geven krukas pk @44), zoals de mijne er nu uitziet, zit het waarschijnlijk in de mid-45 range naar het wiel. Dat is een enorm verschil ten opzichte van standaard. Laatst controleerde ik IIRC, ik schakel van 2e naar 3e net onder de 60 mph als ik erop sla :cool:

Wil ook de koelvloeistof veranderen in iets beters als je meer uit de motor wilt halen, ik ben overgestapt op gedestilleerd water en Water Wetter na het doen van de koppakking. Ik heb Engine Ice in al mijn andere LC-motoren jarenlang met geweldige resultaten gebruikt, maar had die dag iets nodig en het was op dat moment niet lokaal verkrijgbaar.

#12 ·
Hier is een bericht van MNNTHBX toen ze hun 390's op de dyno zetten (met en zonder mods), toont echte dyno-cijfers, er is sindsdien meer kennis over de motorfiets verzameld, maar ze geven tenminste eerlijke cijfers. Let ook op de AFR op het blad, het lijkt erop dat het wat brandstof kan gebruiken in het lage tot middensegment, LOL....
Eindelijk de MNNTHBX 390 op de dyno gehad...

#14 ·
Hier is een bericht van MNNTHBX toen ze hun 390's Dyno'den (met en zonder mods), toont echte Dyno #'s, er is sindsdien meer kennis van de motorfiets verzameld, maar ze geven tenminste eerlijke #'s. Let ook op de AFR op het blad, het lijkt erop dat het wat brandstof kan gebruiken in het lage tot middensegment, LOL....

Eindelijk de MNNTHBX 390 op de dyno gekregen.[. Die getallen lijken me goed, piekvermogen wordt zelden gebruikt. Bijna 9 pk winst met een vlakkere spreiding is een enorm verschil. Geen koppelnummers, maar ik weet zeker dat het vergelijkbaar is. Zeker sneller en niet echt sneller (top-end).

#13 ·
Het lijkt erop, en dit is pure speculatie. Een licht gemodificeerde 390 heeft qua prestaties iets weg van een Duke 620. De originele hooligan, maar dan verfijnder. Iets lichter, ongeveer 5 pk minder aan het achterwiel met een zesde versnelling. Uiteraard minder koppel en een sneller draaiende motor. Mijn lokale dealer, een DRZ 400 SM, is 1700 meer dan een nieuwe 390. Dat zijn coole motoren die zelden beginnersmotoren worden genoemd. Ik ben oud genoeg, het kan me niet schelen wat mensen denken. Ik hou echter niet van het label beginnersmotor. Mijn enige klacht was dat het op een extreem winderige dag onveilig aanvoelde. Het is altijd een afweging met motoren, superlichtgewicht is geweldig, behalve op een winderige dag.