KTM Duke 390 Forum banner

Betrouwbaarheid

1.2K views 8 replies 6 participants last post by  Gizmos  
#1 ·
Hallo allemaal, momenteel op zoek naar mijn eerste motor. Momenteel staat de keuze tussen een MT03, CB500f en de KTM 390 Duke. Ik ben in de VS en heb veel gemengde beoordelingen gehoord. Er zijn veel 390's te koop vanaf 2020 en nieuwer voor echt lage prijzen in vergelijking met de Mt03 en CB500. De KTM ziet er uiterst aantrekkelijk uit, maar ik heb één zorg, namelijk de betrouwbaarheid.

#2 ·
Alle kleine cc straatfietsen worden gemaakt met goedkope materialen in vergelijking met hun grotere cc-modellen. Dit geldt niet voor alle kleine cc-fietsen, aangezien er hoogwaardige crossmotoren en dergelijke zijn die slechts een kleine cilinderinhoud nodig hebben. Dit geldt eigenlijk alleen voor kleine cc straatfietsen.

Dit wil niet zeggen dat ze niet betrouwbaar zijn, maar er is veel meer zekerheid dat hun grotere cc-modellen materialen van hogere kwaliteit zullen hebben, wat zal resulteren in minder slijtage van onderdelen die na verloop van tijd vervangen moeten worden. Het grotere probleem met kleinere cc straatfietsen is dat er niet zoveel mensen in de VS zijn die ze voor de lange termijn willen houden, daarom zie je er een heleboel op de markt. Ze rijden er over het algemeen de hel mee in een korte tijd en upgraden dan. Wanneer je deze fietsen gebruikt koopt, weet je nooit echt wat je krijgt totdat je hem een tijdje hebt gehad. Dan zul je beginnen te zien wat de vorige eigenaar wel en niet met de fiets heeft gedaan. Ik heb de mijne persoonlijk nieuw van de dealer gekocht omdat ik tot de weinigen in de VS behoor die daadwerkelijk van plan zijn de fiets te houden. Dit verzekert me ervan dat ik de oorspronkelijke eigenaar ben sinds oktober 2022 die hem niet heeft afgereden en daarom heb ik tot nu toe 9.300 mijl in 2,5 jaar gereden zonder problemen. Ik doe ook al het werk zelf, zelfs het verwijderen van de motor om de klepspeling te doen. Je betaalt veel meer nieuw in vergelijking met gebruikt voor die zekerheid. Het is het niet waard met een kleine cc, tenzij je de fiets serieus wilt houden.

Er zijn een heleboel gidsen online om je te laten zien waar je op moet letten bij het kopen van een gebruikte fiets.

#3 ·
Hier is mijn ervaring.... Ik kocht een NIEUWE 2016 KTM RC390 (in 2016). Ik bezat hem een jaar en zette er bijna 2K track miles op. Ik bleef maar horen over allerlei horrorverhalen, opgeblazen koppakkingen, etc. Ik had het gevoel dat de bouwkwaliteit niet echt op één lijn stond met de Japanse concurrentie. Ik verkocht hem en beschouwde mezelf als gelukkig dat ik GEEN mechanische problemen had.

Ik verving hem door een Yamaha R3. De bouwkwaliteit was iets beter, maar het voelde nog steeds "goedkoop" (voor mij). De R3 was super betrouwbaar. Ik eindigde eigenlijk met TWEE Yamaha R3's - één voor de straat en één voor het circuit. De motor heeft de tand des tijds doorstaan (de MT-03 gebruikt dezelfde motor). Mijn enige klacht was dat het me niet echt opwond? Het leek me een beetje "vanille"/saai?

Ik eindigde met het kopen van een nieuwe 2024 Duke 390 en een gebruikte 2019 Duke 390 voor mijn vrouw. Ik kan je vertellen dat de bouwkwaliteit is verbeterd sinds 2016, maar nog steeds aan de "goedkope" kant... Het belangrijkste is dat de Duke me OPWINDT!!! Het is leuker dan de Yamaha was. Ik doe al mijn eigen onderhoud. Als ik meer aan de KTM ga sleutelen dan aan de Yamaha, is dat een afweging die ik bereid ben te maken. Ik heb momenteel drie motoren (de andere zijn grotere motoren), en ik denk dat mijn Duke 390 mijn favoriete motor is die ik bezit :cool:.

#5 · (Edited)
Hier is mijn ervaring.... Ik kocht een NIEUWE 2016 KTM RC390 (in 2016). Ik bezat hem een jaar lang en reed er bijna 2.000 mijl mee op het circuit. Ik hoorde steeds verhalen over horrorverhalen, doorgebrande koppakkingen, enz. Ik had het gevoel dat de bouwkwaliteit niet echt op hetzelfde niveau stond als de Japanse concurrentie. Ik verkocht hem en beschouwde mezelf als gelukkig dat ik GEEN mechanische problemen had

Ik verving hem door een Yamaha R3. De bouwkwaliteit was iets beter, maar het voelde nog steeds "goedkoop" aan (voor mij). De R3 was super betrouwbaar. Ik eindigde zelfs met TWEE Yamaha R3's - een voor de straat en een voor het circuit. De motor heeft de tand des tijds doorstaan (de MT-03 gebruikt dezelfde motor). Mijn enige klacht was dat hij me niet echt enthousiast maakte? Hij leek me een beetje "vanille"/saai?

Ik eindigde met het kopen van een nieuwe 2024 Duke 390 en een gebruikte 2019 Duke 390 voor mijn vrouw. Ik kan je vertellen dat de bouwkwaliteit is verbeterd sinds 2016, maar nog steeds aan de "goedkope" kant... Het belangrijkste is dat de Duke me enthousiast maakt!!! Het is leuker dan de Yamaha was. Ik doe al mijn eigen onderhoud. Als ik meer aan de KTM ga sleutelen dan aan de Yamaha, is dat een afweging die ik bereid ben te maken. Ik heb momenteel drie motoren (de andere zijn grotere motoren) en ik denk dat mijn Duke 390 mijn favoriete motor is die ik bezit :cool:.
Belangrijk om op te merken is dat de 2024 een heel ander ras van 390 is. Vrijwel alles aan de motor is nieuw, waar je extreem beperkte ondersteuning krijgt indien nodig, vooral alles wat intern met de motor te maken heeft. Zeer, zeer weinig onderdelen worden gedeeld van de vorige generaties. Tenminste Gen 1 helemaal tot late model Gen 2's heeft veel online ondersteuning. Meestal gen 1 maar ze dragen in ieder geval over naar Gen 2. Zelfs de adventure 390 en RC390 ondersteuning zijn compatibel met gen 1 tot en met late gen 2.

#4 · (Edited)
Hallo allemaal, momenteel op zoek naar mijn eerste motor. Momenteel zit ik tussen een MT03 CB500f en de KTM 390 duke. Ik ben in de VS en heb veel gemengde beoordelingen gehoord. Er zijn veel 390's te koop rond 2020 en hoger voor echt lage prijzen in vergelijking met de Mt03 en CB500. De KTM ziet er uiterst aantrekkelijk uit, maar ik heb één zorg, namelijk de betrouwbaarheid.
Ik heb een 16 390 Duke & hij heeft zijn deel van de problemen gehad, wat me alleen maar een excuus gaf om hem bijna 50 pk aan het wiel te geven nadat ik de problemen had opgelost en hem had getuned... ;-)

Mijn vriendin had een CB500F, dat was een hele mooie motor en heeft Honda's reputatie op het gebied van betrouwbaarheid hoog te houden, hoewel hij wel wat zwaar is in vergelijking met de Duke... Heb geen MT03 of R3 gereden, maar ik zou er niet voor terugdeinzen als de prijs goed is, aangezien ik een oudere R6 heb waar ik van HOU...

#6 ·
Hallo allemaal, momenteel op zoek naar mijn eerste motorfiets. Momenteel zit ik tussen een MT03, CB500f en de KTM 390 duke. Ik ben in de VS en heb veel gemengde beoordelingen gehoord. Er zijn veel 390's te koop rond 2020 en hoger voor echt lage prijzen in vergelijking met de Mt03 en CB500. De KTM ziet er uiterst aantrekkelijk uit, maar ik heb één zorg, namelijk de betrouwbaarheid.
Nou, mijn ervaring is geweldig geweest. 19000 km, 5 jaar, geen enkel probleem te melden. 2020 390 duke. Ik heb een Coober ecu en luchtfilterdeksel en een volledig uitlaatsysteem. Heb 14.15.16 tands tandwielen gebruikt voor verschillende rijervaringen en het is absoluut geweldig. Mijn neef ging van een beperkte MT07 naar een duke na het rijden op de mijne en gaf verreweg de voorkeur aan de duke, veel leuker en wendbaarder. Ik kan het niet genoeg aanbevelen. De mods maken hem ook echt wakker als je later meer wilt, om het zo maar te zeggen..

#7 ·
Nou, mijn ervaring als eigenaar is geweldig geweest. 19000 km, 5 jaar, geen enkel probleem te melden. 2020 390 duke. Ik heb een Coober ecu en luchtfilterdeksel en een volledig uitlaatsysteem. Heb 14.15.16 tands tandwielen gebruikt voor verschillende rijervaringen en het is absoluut geweldig. Mijn neef ging van een beperkte MT07 naar een duke na het rijden op de mijne en gaf veruit de voorkeur aan de duke, veel leuker en wendbaarder. Ik kan het niet genoeg aanbevelen. De mods maken het ook echt wakker als je meer wilt, om het zo maar te zeggen..
Heeft hij de kans gehad om de onbeperkte mt07 te rijden?

#8 ·
Hallo allemaal, momenteel op zoek naar mijn eerste motor. Momenteel twijfel ik tussen een MT03, CB500f en de KTM 390 duke. Ik ben in de VS en heb veel gemengde beoordelingen gehoord. Er zijn veel 390's te koop rond 2020 en hoger voor echt lage prijzen in vergelijking met de Mt03 en CB500. De KTM ziet er uiterst aantrekkelijk uit, maar ik heb één zorg, namelijk de betrouwbaarheid.
ik heb mijn 3e Duke 390 - nooit problemen gehad .....

Van de 3 motoren die je overweegt, zijn de MT 03 en de CB500F "vanille"-motoren, terwijl de Duke 390 een Ben and Jerry's chocko mint chip (met aardbeiensaus) -motor is ....

Als je de persrecensies van de Duke 390 bekijkt, komt het woord "speciaal" vaak voor, net als "een feest om te rijden" - je zult dergelijke opmerkingen niet krijgen over de MT03 of CB500F (of de Kawa Z400 trouwens) ....

Succes!