KTM Duke 390 Forum banner

Nie do zniesienia wibracje z lewego podnóżka!!

381 views 17 replies 3 participants last post by  Duker_dev  
#1 ·
Mój motocykl to KTM Duke 250 gen 3, 23k na liczniku, jako jednocylindrowy silnik o wysokim stopniu sprężania, ten motocykl od początku był dość płynny. Ostatnio mam problem z wibracjami z lewego podnóżka. Wibracje są jak wysoka częstotliwość w zakresie obrotów od 4,5 do 5,5k. Wibracje stały się tak irytujące, że psują ogólne wrażenia z jazdy i powodują, że moja lewa stopa drętwieje po kilku kilometrach jazdy. Wibracje są bardziej intensywne podczas hamowania lub dopasowywania obrotów w tym konkretnym zakresie obrotów. Czuję wibracje tylko w lewym podnóżku i nigdzie indziej.

Rzeczy, które do tej pory zrobiłem,
1. Prawidłowo wyczyściłem i wyregulowałem napięcie łańcucha, trochę się poprawiło
2. Dokręciłem wspornik podnóżka
3. Dokręciłem wieszak silnika i mocowania do zalecanych wartości
4. Serwis, w tym wymiana oleju, filtra oleju i filtra powietrza
5. Przepustnica została wyczyszczona przy 20k

Co jeszcze mogę zrobić, aby rozwiązać ten problem?
 
#2 ·
1) Nasmaruj dolną prowadnicę łańcucha, tę, przez którą przechodzą śruby lewego podnóżka... i upewnij się, że często i prawidłowo smarujesz rolki środkowe łańcucha.

2) Sprawdzaj napięcie łańcucha w odstępach obrotu tylnej opony ~ tzn. upewnij się, że nie masz tylko łańcucha, który oscyluje wchodząc i wychodząc z napięcia z powodu nierównomiernego rozciągnięcia/zużycia.

3) Lekko nasmaruj 'górną' powierzchnię ślizgową łańcucha, aby zmniejszyć ilość ciągłej rotacji rolek środkowych.

4) Kiedy sprawdzasz napięcie łańcucha, wyreguluj je tak, aby górna krawędź łańcucha znajdowała się dokładnie na dolnej krawędzi/wargi wahacza, w wyznaczonym punkcie kontrolnym.

5) Nie jeździj na tym motocyklu na płaskich stopach, jeździj na palcach, tak jakbyś całe życie jeździł w terenie.

Wszystkie te uwagi to rzeczy, do których przyzwyczaiłem się w tym motocyklu, z dokładnie tych samych powodów, które teraz wyraziłeś.
 
#5 ·
Tak, i to zabawne, że o tym wspominasz, ponieważ zapomniałem wspomnieć o 'jeszcze jednej rzeczy', którą również uznałem za pomocną:

Następnym razem, gdy zdejmujesz tylne koło, aby zmienić oponę, lekko nasmaruj powierzchnie wewnątrz piasty, wszędzie tam, gdzie naciskają gumowe poduszki amortyzujące. Pozwoli to na ich swobodniejsze poruszanie się, dzięki czemu nie zostaną one lekko przesunięte ze środka przez przyłożony moment obrotowy podczas przyspieszania lub zwalniania.

Powiedziałem 'lekko nasmarować', prawda?

Anyhoo... zanim znowu przedobrzę...
 
#8 ·
Tak, i to zabawne, że o tym wspomniałeś, ponieważ zapomniałem wspomnieć o 'jeszcze jednej rzeczy', którą znalazłem, która również pomaga:

Następnym razem, gdy zdejmujesz tylne koło, aby zmienić oponę, lekko nasmaruj powierzchnie wewnątrz piasty, wszędzie tam, gdzie gumowe poduszki amortyzujące przylegają. Pozwoli to na nieco swobodniejsze poruszanie się, dzięki czemu nie zostaną one lekko przesunięte ze środka przez przyłożony moment obrotowy podczas przyspieszania lub zwalniania.

Powiedziałem 'lekko nasmarować', prawda?

Anyhoo... zanim znowu przedłużę swoje powitanie...
Widziałem ludzi używających jakiegoś rodzaju gumy do żucia, aby amortyzatory były na swoim miejscu, nie widziałem nikogo używającego smaru, spróbuję, jeśli to zadziała.
 
#6 ·
Dziękuję za odpowiedź @DukeofSeven

1. Nowy podnóżek ktm gen 3 jest przymocowany do wspornika, który jest bezpośrednio przymocowany do podwozia za pomocą 2 śrub M10. Nie ma już śrub jak w gen 2, które przechodzą na drugą stronę.

2. Łańcuch ma 2 tys. km, sprawdziłem go, nie ma żadnych zagięć ani rozciągnięć, jest w porządku.

3. Spróbuję tego.

4. Regulacja napięcia łańcucha to ta, którą obsesyjnie sprawdzałem wiele razy (czy możesz podzielić się tym, jak to robisz), myślę, że mieści się w zakresie. Regulacja napięcia zgodnie z opisem w instrukcji sprawia, że ​​jest ono trochę luźne, a zmiana biegów jest nieporęczna. Utrzymuję je trochę napięte, aby zmiana biegów była płynniejsza. Bawiłem się napięciem łańcucha od luźnego do napiętego, ale wibracje niewiele się zmieniają. Jedyną rzeczą, której nie mogę zrobić, jest dokręcenie nakrętki koła momentem obrotowym, zamówiłem klucz dynamometryczny i to zrobię i zobaczę, jak to pójdzie. Instrukcja nie mówi, czy napięcie należy sprawdzać z wargi wahacza, czy z podstawy.

5. Próbowałem trzymać stopę inaczej, a także w grubszych butach. Wibracja jest wysokiej częstotliwości, która jest ostra w tym zakresie obrotów i mogę ją poczuć.

Czy brak dokręcenia nakrętki koła ma jakikolwiek wpływ na wibracje podnóżka? Nie wiem.
 
#9 ·
Jeśli chodzi o wibracje podnóżków, sprawdziłem kilka rzeczy.

1. Wibracje odczuwalne w tym zakresie obrotów są lekkie podczas przyspieszania, ale głównie podczas zwalniania. Próbowałem wkręcić na wysokie obroty i trzymać sprzęgło, nie czuję tam wibracji, gdy tylko puszczam sprzęgło i obroty silnika rosną, wibracje wracają, więc wibracje są obecne pod obciążeniem silnika.

2. Próbowałem wkręcać silnik na biegu jałowym, a także na 1. biegu, trzymając sprzęgło. Chociaż czuję wibracje w siedzeniu, zbiorniku i podnóżkach, nie występują one podczas jazdy, z wyjątkiem lewego podnóżka. Czuję również, że wibracje lewego podnóżka są bardziej wyraźne w porównaniu do innych wibracji. Zatem pochodzi to z silnika.

3. Próbowałem zlokalizować wibracje, czując je ręką, zauważyłem, że wibracje są bardziej odczuwalne w samym podnóżku niż w wsporniku. Odczuwalne są również silne wibracje z dźwigni zmiany biegów.
 
#10 ·
Pomóż mi znaleźć, która ze śrub mocowania silnika znajduje się w instrukcji. Z tyłu silnika znajdują się dwie śruby, które mocują go do podwozia, a z przodu wieszak silnika. Jestem zdezorientowany, która śruba jest właściwa, aby można ją było sprawdzić pod kątem podanych wartości momentu obrotowego. Dziękuję.
 

Attachments

#12 ·
@dukeyes jest rok 2024, najnowszy, naprawdę uwielbiałem ten silnik za jego płynność w użytecznym zakresie mocy, teraz wibracje wynoszą 5 tys. obr./min, co odpowiada prędkościom przelotowym. Dużo podróżuję i zwiedzam, staram się z tym pogodzić, ale to denerwujące, jeśli o tym myślę.
 
#13 ·
Naprawdę uwielbiałem ten silnik za jego płynność w użytecznym zakresie mocy
Tak... Nic nie jest idealne, chociaż; zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę inherentny wtórny brak równowagi pojedynczego cylindra.

Zawsze możesz zmienić przełożenie przekładni głównej, aby bardziej odpowiadało Twoim gustom (i usunąć 5K z drogi, abyś nie siedział tuż przy nim, gdy jedziesz przez dłuższy czas.

W każdym razie... dobrze słyszeć, że jesteś zadowolony ze swojej jazdy.
 
#15 ·
Jeszcze jedną rzeczą, której możesz spróbować, jest wciśnięcie sprzęgła w drgania i sprawdzenie, czy wibracje po tym są gorsze czy nieco mniejsze.
Powodem, dla którego to mówię, jest to, że chociaż większość sprzęgła jest podparta na tulejach i łożyskach, tarcza dociskowa już nie. Jeśli osadzi się w koszu tylko trochę mimośrodowo, może to faktycznie wywołać wibracje przy pewnej prędkości.

Ech... to się nigdy tak naprawdę nie kończy, prawda? Przynajmniej nie poruszyłem możliwości obcych LOL.
 
#16 ·
Ok, znalazłem rozwiązanie😅

Głównym problemem były mocowania silnika i śruby podnóżków dokręcone poza specyfikacją. Serwis dilera miał klucz dynamometryczny, który był daleko poza specyfikacją, a każda śruba była nadmiernie dokręcona.

Image


Kupiłem ten klucz dynamometryczny na Amazon. Poluzowałem wszystkie śruby i dokręciłem je do specyfikacji, co rozwiązało wszystkie główne problemy z wibracjami, które miałem, ale wciąż odczuwałem małe wibracje w podnóżku podczas lekkiego, agresywnego hamowania silnikiem. Odkryłem, że problem dotyczył nakrętki koła, po jej dokręceniu wibracje podnóżka całkowicie zniknęły. Radosną częścią jest to, że motocykl wydaje się bardziej wyważony i prowadzi się o wiele lepiej.

Dostałem również reset ECU od dilera, który usunął wszystkie nauczone pliki. Teraz mój motocykl jest super płynny i wspaniale jest znów jeździć nim w najlepszym stanie.

Dziękuję za pomoc. Oto kilka zdjęć
Image
Image
Image
 
#17 ·
Poluzowałem wszystkie śruby i dokręciłem je do specyfikacji, co rozwiązało wszystkie główne problemy z wibracjami, jakie miałem, ale wciąż odczuwałem małe wibracje w podnóżku podczas niewielkiego, agresywnego hamowania silnikiem. Odkryłem, że problem tkwił w nakrętce koła, po jej dokręceniu wibracje podnóżka całkowicie zniknęły.
To wspaniale! Czy możesz zamieścić zdjęcia, zakreślając śruby, które poluzowałeś/ponownie dokręciłeś, aby każdy mógł dokładnie zobaczyć, co zrobiłeś, aby to rozwiązać?
Jeszcze raz gratulacje i dobra robota!
 
#18 ·
Dzięki kolego.
Image
Wieszaki silnika nigdy nie były ruszane, tylko elementy mocujące, które trzymają silnik na miejscu z tyłu silnika, zostały dokręcone. Na powyższym zdjęciu śruba nr 18, górna, jest aluminiowa i nie ma nakrętki, która powinna być dokręcona momentem 46 Nm, a śruba nr 18, która jest obecna poniżej, wygląda na wykonaną ze stali, która ma nakrętkę i powinna być dokręcona momentem 50 Nm. Poza tym wspornik podnóżka, są dwie śruby M10, które dokręca się momentem 21 Nm i nakrętkę koła momentem 100 Nm. 👍